AANMELDPROCEDURE 2025-2026

PentAgora is een nieuwe school die gestart is in 2023/2024 met een compact coachteam. Er is grote belangstelling voor het Agora-onderwijs dat PentAgora biedt.

Om de pedagogische en onderwijskundige uitgangspunten van onze nieuwe school te bewaken, geldt voor komend schooljaar een maximum van 25 te plaatsen leerlingen. 
Vanwege het beperkt aantal beschikbare plaatsen is een toelatingsprocedure noodzakelijk en zijn leerlingen vanuit het tweede leerjaar of hoger niet toelaatbaar. 


We streven naar een evenwichtige samenstelling van de leerlingenpopulatie die vergelijkbaar is met de samenstelling van de echte samenleving buiten de school.

Dat betekent dat we een gelijke verdeling vmbo-, havo- en vwo-jongeren nastreven (op basis van voorlopig basisschooladvies). 

De reguliere toelatingsprocedure verloopt in de hiernavolgende vier achtereenvolgende fases. 

 

Fase 1: Belangstelling kenbaar maken

Geïnteresseerde leerlingen maken hun belangstelling voor een plek op PentAgora kenbaar door het online aanmeldformulier voor de meeloopdagen in te vullen.

Dit formulier is te vinden op onze website. Na ontvangst van het formulier nemen wij contact op om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Tijdens dit gesprek maken we wederzijds kennis en kijken we of PentAgora past bij de leerbehoeften en motivatie van de leerling.

 

Fase 2: Kennismakingsgesprek

Er zijn twee intakerondes: één in november en bij voldoende belangstelling een tweede in februari.

Voor de eerste ronde worden eind oktober de uitnodigingen voor een kennismakingsgesprek verstuurd naar leerlingen die zich hebben aangemeld voor het aankomende schooljaar.

Voor de tweede ronde gebeurt dit in januari.

Tijdens het kennismakingsgesprek gaan de Agora-coördinator en een coach in gesprek met de eerling en ouder(s)/verzorger(s).

Samen onderzoeken we of PentAgora een passende plek is voor de geïnteresseerde leerling om zich verder te leren en te ontwikkelen.

 

Fase 3: Meeloopdagen

In december en februari organiseren wij meeloopdagen voor leerlingen met wie tijdens het kennismakingsgesprek is afgesproken dat zij drie dagen onderwijs volgen op PentAgora.

Tijdens deze meeloopdagen wordt ervaren hoe het werken met challenges in de praktijk gaat.

Er wordt kennis gemaakt met onze community onder begeleiding van een buddy: een leerling die al wat langer op PentAgora zit.

In deze fase begint ook het nadenken over persoonlijke leerdoelen.

Er wordt een motivatie opgesteld waarin beschreven wordt waarom PentAgora een passende school is.

 

Fase 4: Advies

Na het kennismakingsgesprek, de meeloopdagen en eventueel de informatie van de huidige school, volgt er een advies vanuit de coaches.

Zij beoordelen of PentAgora een passende vervolgstap is voor de leerling.

Tijdens deze beoordeling wordt niet alleen gekeken naar de motivatie van de leerling,

maar ook naar welke specifieke ondersteuning en (omgevings)voorwaarden nodig zijn om succesvol te kunnen functioneren binnen het Agora-onderwijs.

 

Bij een positief advies is de leerling toelaatbaar, met als voorbehoud dat bij de overdracht vanuit de basisschool nog nieuwe informatie naar voren kan komen.

In dat geval heroverwegen we de toelaatbaarheid zorgvuldig.

Met ‘toelaatbaar’ bedoelen we dat uit de toelatingsprocedure blijkt dat Agora-onderwijs passend is voor de leerling én dat PentAgora kan voorzien in eventuele ondersteuningsbehoeften.

Het kan ook voorkomen dat onze school uiteindelijk toch niet passend blijkt te zijn.

In dat geval volgt een negatief advies en wordt de leerling niet toelaatbaar geacht.