Past PentAgora bij jou?

Elke leerling is uniek, en dat maakt ons onderwijs juist zo waardevol. Toch merken we dat sommige leerlingen zich bij ons sneller thuis voelen dan anderen. Dat heeft te maken met de manier waarop we werken: in stamgroepen, met veel zelfstandigheid en samenwerking, én met de ruimte om je eigen leerroute vorm te geven.

Daarom delen we hieronder eerlijk voor welke leerlingen PentAgora een fijne en passende plek kan zijn, en wanneer ons concept misschien minder goed aansluit. Zo helpen we jou, je ouders en je basisschool om samen een bewuste keuze te maken.

 

Voor welke leerlingen zijn wij geschikt?

Ten aanzien van het onderwijsaanbod voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte is gebleken dat we als leeromgeving goed kunnen inspelen op de ondersteuningsbehoefte van leerlingen met een fysieke beperking. Dit komt mede door het gebouw, het digitale werken (met ‘bring your own devices’ door toegang tot het internet en alles wat daarop beschikbaar is) en de leergemeenschap waar leerlingen die anders zijn worden geaccepteerd.

 

Voor welke leerlingen zijn we minder geschikt?

Ook al staan we open voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte, we moeten ook reëel zijn. Voor sommige leerlingen zijn we vanwege ons concept, het werken op leerpleinen (de ‘agora’), het werken met een elektronisch device, de vereiste zelfstandigheid en het samenwerken best een uitdagende school. We doen hierin ook een beroep op de scholen voor primair onderwijs en de ouders/verzorgers zelf om voorafgaand aan de aanmelding op PentAgora heel goed na te denken of wij wel een geschikte school zijn voor de leerling. Scholen voor primair onderwijs en ouders/verzorgers of andere betrokkenen raden we dan ook aan om bij twijfel voorafgaand aan de aanmelding contact op te nemen met de Agora-coördinator. We willen daarbij duidelijk zijn: een aanmelding bij PentAgora moet geen uitweg zijn, maar een bewuste keuze. We zoeken leerlingen met een groeivraag en niet enkel een zorgvraag.